Tips angående bottenfärger

Äldre båtar kan ha många lager av gammal bottenfärg på skrovet. Då kan det vara svårt att veta vad som är vad på en botten när man tittar på det. Här nedan kan du se två typiska exempel, men var beredd på att din botten kan ha helt andra lager av färg på sig.

Längst in på skrovet på en plastbåt så hittar du gelcoat. Detta är samma plastlager som sidorna av båten och är oftast i samma kulör. Vid sanering så ska du aldrig påverka gelcoaten – det är ”skinnet” för din båt!

Utanpå gelcoaten har man ofta målat ett eller flera lager med primer. Primern har två funktioner: Den ser till att nästa färglager fäster till gelcoaten, samt om det är en epoxiprimer – minimerar risken för att böldpest uppstår. Om primern är i bra skick så finns ingen anledning att ta bort den vid sanering, om vidhäftningen är dålig så är det dock oftast enklare att börja om från gelcoaten.
Några vanliga namn på primer är VC-tar, gelshield, epoxiprimer.
Typiska kulörer på primer är röd (Polygrund), vit/grå (epoxyprimer) och svart (VC-tar).
Vanlig primer kan troligen tas bort med gel, medan tvåkomponents epoxiprimer inte brukar påverkas.

Utanpå primern sitter det som kallas bottenfärg, antifouling, giftfärg och liknande. Det är denna färg som vi tidigare har målat på varje vår innan sjösättningen. Det är även i denna färg som de flesta gifter sitter, och det som vi även behöver sanera bort.
Bottenfärger har ofta målats på i många lager, vilket gör att de ofta krackelerar och ramlar av. Bottenfärger finns i giftiga (västkust/ostkust) samt ogiftiga varianter.
Vissa bottenfärger är tänkta att fungera så att de ”ramlar av” under säsongen och samtidigt tar med sig beväxtningen. Dessa kallas för ”självpolerande” eller ”blödande” färger. Nackdelen är att färgen hamnar i sjön, samt färgar av sig på slipbanden och på tvättplatsen. Därför kommer denna färg att vara förbjuden i framtiden.

En fungerande botten utan gifter

När du väl har sanerat din båtbotten från otillåtna färger uppstår frågan hur man håller botten fri från beväxtning under säsongen. Beväxtning bromsar båten och bidrar till högre bränsleförbrukning. De flesta inom SSS har sina båtar i Mälaren, och här är tillväxten mindre än i havet. Många medlemmar har sedan flera år slutat att måla sin botten, vilket innebär att gifterna i färgen sedan länge har slutat att ha någon större verkan. Ett antal båtar har även kört helt utan färg i flera säsonger, med slutsatsen att det då växer mer än med färg, men att skillnaden inte är enorm.

Vad du bör måla på din botten efter sanering beror på vilken sorts båt du har och hur du använder den.

Om all färg har tagits bort så föredrar många att passa på att epoxibehandla botten. Epoxiskiktet minskar risken för så kallad ”böldpest” som framförallt förekommer i äldre båtar. Båtar tillverkade under senare år är oftast inte lika känsliga för detta. Epoxiskiktet kan då istället tjäna som en bra primer för nästa färglager. Om du föredrar att inte måla traditionell bottenfärg på båten så kan epoxiskiktet ha funktionen att ge en snyggare och slätare yta som kan vara lättare att hålla ren.

Det finns idag ett antal olika giftfria bottenfärger utan biocider. De flesta har som idé att skapa en hal yta som beväxtningen har svårt att fastna på. En sådan färg kan göra det enklare att tvätta rent botten.

Tips:

  • På en botten helt utan färg växer det ungefär lika mycket som en botten med giftfri färg. Ofta är dock en helt färgfri botten svårare att hålla ren än en botten med någon slags färg.
  • En slät botten håller sig renare och är lättare att tvätta.
  • Använd båten ofta! Trevligt, och beväxningen får inte samma fäste.
  • Trailerbara båtar kan med fördel tas upp.
  • Tvätta botten under säsongen. Kan göras i sjön genom att bada och skura av med t.ex. skursvamp/skurblock. Möjligheter finns även att lyfta för tvätt vid slipen, eller använd en bottentvätt.

Omålad båtbotten vid upptagning på hösten, tvättad några gånger under säsongen.